بررسی شرایط صعود تیم‌ها به مرحله‌ی دوم لیگ دسته دو فصل 89-1388

مرحله‌ی اوّل مسابقات این فصل لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور، به آخرین هفته‌ی خود رسیده است. 

دو فصل است که مسابقات به این شیوه‌ی عجیب برگزار می‌شود و البته از فصل بعد شیوه‌ی برگزاری به حالت پیشین باز میگردد. 

در حال حاضر (در این دو فصل) 36 تیم در لیگ دسته دو حضور دارند که در 4 گروه 9 تیمی تقسیم‌بندی شده‌اند؛ از آنجاییکه تعداد تیم‌های هر گروه فرد است، پس در طول برگزاری مسابقات دو هفته به هر تیم استراحت خواهد افتاد. این موضوع مسابقات را از عدالت خارج می‌کند. 

به هر حال بعد از هجده هفته برگزاری بازی‌ها (شانزده بازی برای هر تیم)، تیم‌های هشتم و نهم هر گروه به لیگ دسته سه سقوط می‌کنند.

تیم‌های اوّل و دوم هر گروه (جمعاً 8 تیم) به مرحله‌ی دوم صعود کرده و سایر تیم‌ها می‌بایست حدود 7 ماه منتظر آغاز فصل جدید باشند!!! 

تیم‌های صعود کرده در 2 گروه 4 تیمی تقسیم می‌شوند؛ مسابقات مرحله‌ی دوم در 6 هفته برگزار می‌شود و تیم‌های اوّل و دوم هر گروه به لیگ دسته یک صعود خواهند کرد. 

البته از سال آینده این مسابقات با شرکت 32 تیم در قالب 2 گروه 16 تیمی برگزار خواهد شد و صعود مستقیم تیم‌های اوّل و دوم هر گروه به لیگ دسته یک، روشی ساده‌تر برای گزینش خواهد بود. 

امّا بررسی شرایط صعود و سقوط تیم‌ها در یک هفته مانده به پایان مرحله‌ی اوّل...


 

گروه 1: رقابت تنگاتنگ گیلان و تهران... 

در این گروه تیم فولاد یزد خیلی زود جواز حضور در مرحله‌ی بعد را حتی به عنوان تیم اوّل به دست آورد تا در چند هفته‌ی پایانی با خیالی آسوده و بدون استرس راهی میدان شود. 

اما رقابت سپیدرود رشت با 26 و مقاومت تهران و 25 امتیاز برای کسب مکان دوم گروه دیدنی است. رقابتی که برای تبریزی‌ها خوشایند نخواهد بود؛ چرا که ماشین‌سازی تبریز در هفته‌ی آخر میهمان سپیدرود رشت است. ولی مقاومتی‌ها خود میهمان صدرنشین بلامنازع گروه - فولاد یزد - هستند. باید دید که فولاد با تمام قوا مقابل مقاومت به میدان خواهد رفت یا...؟ 

اما در قعر جدول، آریا سپاهان قمٔ سقوط خود را به دسته‌ی پایین‌تر مسجل کرده است. از بین چهار تیم بعدی بدشانس‌ترین تیم، هپکو اراک خواهد بود و به احتمال زیاد راهی لیگ دسته سه خواهد شد. چرا که استراحت این تیم در هفته‌ی پایانی است؛ یعنی 16 بازی خود را انجام داده است... 

پالایش گاز ایلام، ذوب‌آهن اردبیل و هپکو با 16 و گلچین رباط کریم با 17 امتیاز قعرنشین محسوب می‌شوند. 


 

گروه 2: دو تیم از سه تیم... 

شهرداری یاسوج 31، نفت اهواز 28، نیروی زمینی تهران 28... 

این‌ها اعدادی هستند که در جدول گروه 2 به چشم می‌آید و نشان‌دهنده‌ی حساسیت بالای دیدار شهرداری یاسوج و نیروی زمینی در هفته‌ی پایانی می‌باشد؛ دیداری که تیم یاسوجی از تیم تهرانی میزبانی خواهد کرد. در طرف دیگر نفت اهواز میهمان پرسپولیس زاهدانی است که برای بقا (بخوانید آخر نشدن) می‌جنگد تا پرسپولیس بجنورد را به دره‌ی سقوط بیندازد. 

این به این معناست که احتمال صعود تیم یاسوجی به عنوان تیم اول از بقیه بیش‌تر خواهد بود. 

لازم به ذکر است در صورت تساوی امتیازات در پایان لیگ، نتایج بازی‌های رودررو که ملاک صعود است، به شرح زیر می‌باشد: 

نیروی زمینی - شهرداری یاسوج (رفت: 2-2 برگشت: هفته‌ی پایانی) 

نیروی زمینی - نفت اهواز (رفت: 3-1 برگشت: 1-1) 

نفت اهواز - شهرداری یاسوج (رفت: 1-0 برگشت: 0-0) 

برای سقوط هم تیم‌های پرسپولیس بجنورد و زاهدان، هر دو با 10 امتیاز پیش از این نسخه‌ی سقوطشان را نوشته‌اند اما برای آخر نشدن در هفته‌ی پایانی خواهند جنگید... تیم زاهدانی در خانه مقابل نفت اهواز و تیم بجنوردی هم در خانه مقابل نفت و گاز گچساران... 


گروه 3: تیم دوم نفت آبادان، از فرصت استفاده خواهد کرد؟
از این گروه تیم هما تهران صعود خود را به عنوان تیم اوّل به مرحله‌ی بعد قطعی کرده است (ایم تیم در مرحله‌ی بعد به طور قطع با فولاد یزد هم‌گروه خواهد بود و جدال تیم‌هایی که در 15 بازی 1 باخت دارند دیدنی است). 

اما رقابت بر سر مقام دوم در این گروه قصه‌ی جالبی دارد. در حال حاضر گاز سرخس با 24 امتیاز بالاتر از صنعت نفت نوین آبادان (تیم دوم صنعت نفت که در حال حاضر در لیگ دسته یک حضور دارد) با 23 امتیاز قرار دارد. اما این تیم در هفته‌ی پایانی بازی نخواهد کرد و به عبارتی بازی‌هایش تمام شده است! بنابر این احتمالاً شما هم با خواندن این قسمت و نگاه به جدول، شانس صعود را به تیم آبادانی خواهید داد. 

اما قطعاً این نکته را در نظر ندارید که دیدار پایانی تیم آبادانی در برازجان و مقابل تیم در حال سقوط پرسپولیس این شهر برگزار خواهد شد! 

بنابراین به این سادگی‌ها نمی‌توان پیش‌بینی کاملی از تیم دوم صعود کننده انجام داد. اما در صورت تساوی تیم نفت آبادان در این دیدار به دلیل هم‌امتیاز با تیم سرخسی بازی رودررو ملاک صعود خواهد بود: 

صنعت نفت نوین آبادان - گاز سرخس (رفت: 0-1 برگشت: 0-0) 

بنابراین تنها راه صعود تیم آبادانی کسب پیروزی در برابر تیم برازجانی است؛ چرا که در بازی رودررو با تیم سرخسی شکست خورده است. 

علاوه بر پرسپولیس برازجان (18 امتیاز)، شهرداری ماهشهر (17 امتیاز) هم تیمی است که برای هشتم نشدن (و سقوط نکردن) در هفته‌ی پایانی خواهد جنگید. با این تفاوت که تیم ماهشهری در بازی آخر میزبان تیم صعودکرده‌ی هما می‌باشد. 

البته از این گروه تیم آرد گلستان هم‌اکنون با 7 امتیاز در قعر به سر می‌برد و مدّت‌هاست که سقوط خود را به دسته سه مسجل کرده است. 


گروه 4: گروه مرگ با مرگ کدام تیم‌ها به پایان می‌رسد؟
بی‌تردید سخت‌ترین گروه این فصل رقابت‌های لیگ دسته دو گروه 4 بود. نزدیکی تیم‌ها در این گروه بی‌سابقه بود. به طور مثال تیم افتخار بیرجند که تا چند هفته مانده به هفته‌ی پایانی مدعی صعود بود، با دو باخت پیاپی، در حال حاضر برای فرار از سقوط می‌جنگد؛ یا برای مثالی دیگر، تیم شهرداری زنجان در هفته‌های ابتدایی جزء صدرنشینان بود، امّا تا رده‌ی هفتم جدول نیز پایین آمد. سپس با چند برد پیاپی، به رده‌ی دوم رسید، و به احتمال بسیار زیاد، به عنوان تیم اوّل راهی مرحله‌ی بعد خواهد شد. (با توجه به استراحت شهرداری انزلی در هفته‌ی پایانی) 

در این گروه که به دلیل حضور 4 تیم با نام شهرداری، به گروه شهرداری‌ها معروف شده بود (البته تیم شهرداری شهرکرد در هفته‌های پایانی با نام هیئت فوتبال شهرکرد در مسابقات حاضر می‌شود)، جدال سختی مقابل شهرداری زنجان و انزلی درگرفته است. شهرداری انزلی در فصلی که بدون تناوب زیاد پشت سر گذاشت، تقریباً به راحتی با کسب 26 امتیاز در صدر جدول قرار دارد؛ اما شهرداری زنجان، با تناوب بسیار بالا (همان‌طور که گفته شد) توانسته با سرمربی جدید خود، علی نیکبخت، از هفته‌ی یازدهم به بعد همه‌ی امتیازات را جمع کند (به جز یک تساوی مقابل مقاومت مازندران) و خود را به عنوان مدعی صعود و حتی قهرمانی این گروه معرفی کند. 

کسب 13 امتیاز از 5 بازی (حداکثر 15 امتیاز) یعنی کسب 87 درصد امتیازات، برای یک سرمربی افتخار بزرگی است و این کاری است که شهرداری زنجان با کمک سرمربی خود موفق به انجام آن شده است. 

این تیم هم‌اکنون با 24 امتیاز در رده‌ی دوم قرار دارد، اما با توجه به استراحت شهرداری انزلی در هفته‌ی آخر، شانس صدرنشینی برای این تیم وجود دارد. 

البته دیدار آخر این تیم مقابل تیم استقلال جنوب تهران خواهد بود که با 3 پیروزی پی‌درپی و قرارگرفتن در رده‌ی سوم روحیه‌ی بالایی دارد و حتی برای اشغال مکان شهرداری در رده‌ی دوم خواهد جنگید. 

بنابر این دیدار تیم‌های شهرداری زنجان و استقلال جنوب تهران، دیدار فینال این گروه خواهد بود که سرنوشت تیم‌های صعود کننده را مشخص می‌کند. 

در قعر جدول نیز به ترتیب خیبربوژان لرستان با 16، آرمین تهران با 17 و افتخار بیرجند با 19 امتیاز قرار گرفته‌اند تا دیدار افتخار و آرمین در هفته‌ی آخر به میزبانی بیرجند، فینالی برای سقوط محسوب شود. 

دیدار خیبر و شهرداری شهرکرد نیز در خرم‌آباد جذابیت خاص خود را دارد. 


 

همشهریان محترم، برای بازگشت مجدد شهرداری زنجان به لیگ دسته اول، روز شنبه 22 اصفند ساعت 14:30 ورزشگاه کارگران فراموش نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد